2022: Mirthe en Inez

Vlucht naar Accra

26 december 2022

Vanochtend zijn we vertrokken vanuit Schiphol naar Accra, een reis van ongeveer 6,5 uur. Bij aankomst op de luchthaven hebben wij nog 2 uur moeten wachten bij de paspoortcontrole waarna we onze koffers konden pakken….. Ze hebben een iets ander tempo dan in Nederland hier. Vervolgens met de taxi naar het Somewhere Nice Hostel in Accra. Taxi’s hebben hier ook bijzondere regels, want toeteren en rechts inhalen is hier normaal. Nu lekker bijkomen bij het zwembad en straks heerlijk slapen voordat de wekker morgen weer om 6 uur gaat voor de binnenlandse vlucht richting Tamale!

Reis naar Damongo

27 December 2022

Vandaag werden wij om 7.00 uur opgehaald met de taxi om naar de luchthaven in Accra gegaan. Op de luchthaven hebben wij ons eerste Ghanese ontbijtje gegeten, wat erg lekker was.  Onze vlucht ging erg snel, want binnen een uur stonden we alweer aan de grond in Tamale. Vervolgens werden wij opgehaald door de taxichauffeur van het ziekenhuis, waarna de rit vervolgens 2 uur heeft geduurd… Uiteindelijk aangekomen in Damongo bij het Mustangh huis kregen we een rondleiding in het ziekenhuis. Wat ziet dit er anders uit dan in Nederland! Minder hygiënisch en veel kapotte stoelen/apparatuur. Na deze rondleiding wilden wij graag lunchen en boodschappen halen voor de komende dagen. Titus (anesthesiemedewerker in opleiding), heeft ons meegenomen naar een plaatselijk restaurantje in Damongo waar we gebakken rijst met kip en sambal hebben gegeten (Mama Lucia’s). We hebben daarna de tuktuk genomen om naar Damongo centrum te gaan en hier boodschappen te halen. Wat een drukke, indrukwekkende en bijzondere dag was dit. Veel lieve kindjes gezien die ons erg interessant vonden en daarnaast hebben we een super goede indruk van de mensen in het ziekenhuis en uit de buurt gekregen. Kinderen noemen ons hier “oburoni”, ook wel White lady. Ze glimlachen voluit als je dan ook nog eens naar ze zwaait. Vanavond gaan we verder even rustig aan doen.

St. Anne’s Hospital

28 December 2022

Vandaag was onze eerste dag van meetings in het St. Anne’s Hospital. We hebben gesprekken gehad met de nurse manager, Kaplan, head sister Lydia en de hospital administrator Frank. Ook hebben we twee potentiële opleidingskandidaten gesproken. Hierna hebben wij een rondleiding gekregen in het ziekenhuis bij de OK en de NICU. S ’avonds hebben wij onze eerste maaltijd gemaakt. Deze was best goed gelukt. Als laatst zijn wij nog op familiebezoek bij Kassim (nachtbewaker van Mustangh huis) geweest waar we speelgoed en knuffels aan zijn 4 kinderen hebben gegeven. Kortom was het weer een geslaagde dag!

Bezoek bisschop en New Year’s Eve

31 December 2022

Vandaag zijn wij bij de Bisschop thuis uitgenodigd. Hier was Aiden (secretaris van de Bisschop/ manager health clinic) ook bij aanwezig. Aangezien het St’ Anne’s een katholiek ziekenhuis is heb je ook te maken met een bisschop. Dit is ook wel het “hoofd” van het ziekenhuis. De Bisschop woonde zelf ook in Damongo, dus de rit was gelukkig deze keer niet lang. Vergeleken de meeste inwoners van Damongo is de Bisschop erg rijk en daarom stond de bewaker ons al op te wachten bij het toegangshek van zijn huis. We werden erg vriendelijk ontvangen en spraken met de Bisschop en Aiden. Ze hebben ons uitgelegd hoe het ziekenhuissysteem in zijn werk gaat en hoe wij als Mustangh hierop in kunnen spelen. Vervolgens werden we bij de Bisschop nog uitgenodigd voor de lunch die door de kok werd klaargemaakt. Wij kregen Banku (een soort aardappelpurree, maar dan van mais) met een groentestoofpotje. Het smaakte heerlijk! Na de lunch werden we weer opgehaald door de taxi en zijn we terug gegaan naar het Mustangh-huis. Onderweg kwamen wij nog de grootste kerk uit de omgeving tegen. Vervolgens begonnen wij thuis alvast wat voorbereidingen te treffen voor het oud en nieuw feest wat om 20.00 uur zou beginnen. Cajetan had mensen uit de omgeving uitgenodigd. Het was een avond vol Ghanese muziek, lekker eten en leuke dansjes. Iedereen was ons dankbaar voor het eten en drinken dat ze kregen en zo hebben wij 2022 erg leuk kunnen afsluiten. Wij hebben in ieder geval genoten van deze bijzondere avond! Happy new year!

Bezoek NICU en voetbalwedstrijd

1 January 2023

Vandaag zijn wij de dag begonnen met het schoonmaken van het Mustangh-huis. Het was namelijk na het feest nogal een enorme troep, haha. Hierna zijn wij in het ziekenhuis langs geweest bij de patiënt die wij hadden gezien bij de keizersnede. Gelukkig ging alles al erg goed met haar. Ook zijn we op de NICU nog even langs haar baby’tje geweest, waar ook alles goed mee ging. Daarna werden wij uitgenodigd om te komen kijken bij een plaatselijke voetbalwedstrijd in Damongo. Wij hadden zelfs ereplaatsen vooraan. De voetballers waren erg fanatiek en stelden zich totaal niet aan (zoals in Europa). Wij werden na de wedstrijd nog gevraagd om de prijs te overhandigen met alle “belangrijke” personen zoals de minister van sport. Wij voelden erg vereerd. Als laatst zijn we nog met de NICU-nurse Stephen en de kinderverpleegkundig Cajetan gaan eten bij Mama Lucia, een plaatselijk restaurantje. Hier was toevallig ook een feestje, dus we hebben ook weer kunnen genieten van de Ghanese muziek.

St. Anne’s Hospital en Ghanese cooking

2 January 2023

Vandaag hebben s ’ochtends een gesprek gehad met de accountant en dokter Felix van het St. Anne’s Hospital. Wij spraken over de bedragen die het ziekenhuis het laatste jaar van Mustangh heeft ontvangen en over nieuwe plannen in de toekomst. Met Dr. Felix hebben wij gesproken over de coassistenten die hier hun keuzecoschap kunnen doen. Beide waren erg aardig en zouden ons heel graag in ons keuzecoschap ook hier nog een zien. In de middag zijn we, voor de eerste keer alleen, met de tuktuk naar de markt van Damongo geweest om wat leuke souverniertjes te kopen. Dit is erg lastig hier, aangezien het hier niet toeristisch is. Als laatst hebben wij met Stephen en Cajetan zogenaamde Waakye gemaakt. Dit was rijst met bonen en een tomatensaus met diverse soorten vis. Na het eten hebben wij ze pesten (kaartspel) geleerd. Het was erg grappig, aangezien ze het in het begin best lastig vonden. Blijkbaar spelen ze dit niet in Ghana. Later op de avond zijn we nog gaan toeren met Stephen en Caj op hun motors door Damongo heen.

Mole National parc

3 January 2023

Vanochtend zijn wij al vroeg opgehaald door Mimuni (chauffeur van het ziekenhuis) om naar het Mole National park gegaan. We hadden een safari van 2 uur. Hier hebben we verschillende dieren gezien zoals olifanten, antilopen, apen, bijzondere vogels en krokodillen. Onder leiding van onze begeleider met zijn grote geweer voelen wij ons wel veilig! Op het park hebben wij als lunch Fufu (soep met banku) met geit gegeten. Het was heerlijk! Daarna zijn wij nog naar een speciale steen gegaan waar we uitleg over kregen. Veel mensen kwamen bidden bij de steen en vanuit vroeger dacht men dat de steen hier vanzelf heen is gerold. Als laatst zijn wij nog naar Larabanga geweest. Hier stond een moskee die al eeuwen bestaat. Helaas mochten wij niet naar binnen aangezien wij geen moslim zijn. Toch hebben we van buiten leuke foto’s kunnen maken!  S’avonds zijn we nog even langs geweest bij Stephen op de NICU. Hij had namelijk nachtdienst. Hier zagen we nog een baby met een ontstoken navelstreng die erg ziek was. Blijkbaar gebeurt dit hier vaker door slechte hygiëne, maar we hadden dit nog nooit gezien… In de avond lekker op tijd naar bed want wij zijn erg moe.

Good Shepherd Health clinic

4 January 2023

Vandaag zijn we samen met Aiden (Health manager van het ziekenhuis) langsgegaan bij Clinic Good Shepherd in Tuna. Dit was ongeveer 2 uur rijden vanaf Damongo. We moesten ons na het bezoek bij de kliniek melden bij de Chief of the community. Hier moesten we laten weten wat we in hun community kwamen doen en daarbij moesten wij ons voorstellen. Dit is in elke community verplicht om te doen als je als buitenstaander hier een bezoek brengt. Heel apart als je bedenkt dat je in Nederland zo vrij bent om overal heen te gaan. Daarna hebben we met de accountant, een physician assistant en de manager van de kliniek geluncht. We aten banku met gegrilde vis. Het was weer heel lekker! Hier is het alleen gebruikelijk om alles met je handen te eten en dat is voor ons toch nog heel onwennig. Eenmaal terug bij het Mustangh-huis zijn we weer een motorritje gaan maken met 2 van de NICU-nurses (Caj en Stephen) waarna we een drankje hebben gedronken bij Mama Lucia (plaatselijk restaurantje). Het was weer een hele gevulde en leuke dag. Op naar de laatste dag in Damongo…

Laatste dag Damongo

5 January 2023

Vandaag zijn we de hele ochtend op de NICU bij Stephen en Cajetan geweest. We kregen beiden een eigen baby toegewezen waar we onderzoek bij mochten doen. Zo mochten wij onder andere de bloedglucose meten en intraveneuze medicatie toedienen. Heel bijzonder dat ze dit aan ons toevertrouwen. Verder hebben wij in de avond met Stephen en Cajetan gegeten. Voor het eten zijn we nog even langs the Chief Palace geweest (het huis van de leider van Damongo). Als diner maakte Stephen Ghanese kip en wij hebben pasta met een tomatensaus gemaakt. Heel grappig. Want ze hadden beiden nog nooit pasta gegeten en waren goed aan het smullen hiervan. Daarnaast hebben wij vandaag van Stephen een handgemaakt tasje gekregen om te laten zien hoe bijzonder hij onze vriendschap vindt. Zo lief! Ik denk dat wij het morgen nog moeilijk gaan krijgen met het afscheid…:(

Terugreis Amsterdam

6 January 2023

Vanochtend werden wij om half 10 opgehaald door de chauffeur van het ziekenhuis met al onze bagage. Hij bracht ons voor de laatste keer naar het ziekenhuis om afscheid te kunnen nemen van het management en alle lieve verpleegkundigen. Dit was wel even lastig, aangezien we in korte tijd zo’n goede en bijzondere vriendschap hebben opgebouwd met Stephen en Cajetan en we ze waarschijnlijk niet snel weer gaan zien. Met tranen in onze ogen stapten we voor de laatste keer bij Mumuni in de auto. Eenmaal aangekomen in Tamale hebben wij KFC als lunch gegeten samen met onze trouwe chauffeur. Hij had nog nooit in zijn leven kfc gegeten, dus dit was een erg leuk moment. Nadat de vlucht van Tamale naar Accra goed is verlopen zijn we met de taxi naar de internationale luchthaven van Accra gebracht. Nu is het nog 20 minuten wachten tot we kunnen boarden en weer richting Nederland zullen vliegen. Éen ding weten wij heel zeker, namelijk dat wij deze mooie reis voor altijd in ons hart zullen meedragen. Wat hebben wij veel mooie momenten samen mogen meemaken en bijzondere mensen mogen ontmoeten. Hier zullen we dan ook voor altijd dankbaar voor zijn. Het ziekenhuis weet dat ze ons beiden terug kunnen verwachten tijdens ons keuze coschap en tot die tijd zullen wij goed contact met elkaar houden.